Nyt Makerspace på Løsning Skole

Læs artikel fra Horsens Folkeblad skrevet i forbindelse med åbningen af Løsnings Skoles Makerspace:

Uddrag af Wickies tale i forbindelse med åbningen af Løsning Skoles Makerspace d. 19/11-21:

Børn og unge i Danmark skal kunne forstå og bruge digitale teknologier, så de kan handle kompetent og ansvarligt i den digitaliserede verden, de skal overtage som voksne. Det har vi på Løsning Skole nu fået en mulighed for sammen at udforske vejen til.

Vi gør det sammen et skridt ad gangen så vores nye Makerspace bliver en naturlig del af vores hverdag og undervisningen på Løsning skole.

Billede af et hjerte skåret i Lasercutter

Et Makerspace er et lokale, som er indrettet til, at vi kan arbejde med innovation, kreativitet og produktion; et sted med plads til at rode og eksperimentere. Det er et sted hvor de nyeste teknologier bruges sammen med det vi allerede kender som lim, pap og sakse.

I den seneste tid har eleverne på skolen hørt nye  ord som lasercutter, 3D-printer, greenscreen, folieskærer, stopmotions, pod-casts. Nu skal vi sammen finde ud af hvordan disse teknologier  kan blive en del af skolens måde at tænke læring på.

De giver nye muligheder for at arbejde med egne designs og produkter, hvad enten det er en 3D-model, en illustration eller måske jeres egen T-shirt. I skal være producenter og sammen med jeres lærere og pædagoger arbejde kreativt med at formidle  bud på løsninger af problemer. Vi skal lære at være i en proces hvor vi ikke altid kender svaret og der ikke altid kun er en løsning på et problem.

Idéen med et Makerspace er at man lærer bedst, når man selv konstruerer og bygger fysiske genstande - og gerne i fællesskab med andre. Det skal gerne være et sted hvor vi kan lære af vores fejl og af hinanden.

Makerspace er således et skridt mod fremtidens skole, hvor vi skal lære at bruge og forstå digitale teknologier. Vi har allerede etableret et nyt fag innovation, teknologi og leg som eleverne har taget godt imod.

Vi skal alle sammen øve os – elever, lærere og pædagoger - så vi sammen bliver dygtigere til at arbejde praktisk og konkret med materialekendskab, teknologier, digitale værktøjer og designprocesser. Sammen skal vi være nysgerrige på hvordan de digitale teknologier kan bruges i hverdagen og på hvordan de gør det muligt at arbejde med entreprenørskab, design, formgivning og projektarbejde i om ikke alle, så i al fald mange fag og tværfaglige sammenhænge.